Are sau nu voie administratorul blocului sa ne ceara actul casei si buletinul?
Mai multi cetateni sunt nelamuriti daca administratorul blocului unde locuiesc are sau nu dreptul sa le solicite actele apartamentului si copie dupa buletin. In acest scop, am decis sa lamurim si aceasta intrebare frecvent pusa de catre cetateni, iar in ajutorul nostru vin declaratiile reprezentantilor Autoritatii Nationale pentru Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal.

Galerie poze
Acestia au publicat clarificari legate de subiect, respectiv in conditii pot prelucra datele cu caracter personal asociatiile de proprietari. Toate in conditiile in care, la randul lor, reprezentantii asociatiilor, au solicitat informatii clare privind obligatiile ce le revin privind protectia datelor cu caracter personal.
Scopul si mijloacele prelucrarii datelor de catre asociatiile de proprietari pot fi in mod expres stabilite prin actele normative care le reglementeaza infiintarea, organizarea si functionarea sau pot fi stabilite de catre asociatie, fiind justificate de interesul legitim al sau. De asemenea, in unele situatii, prelucrarile de date se pot baza pe consimtamantul persoanelor fizice vizate.
In ceea ce priveste inregistrarea datelor personale in cartea de imobil, in masura in care exista o obligatie legala in acest sens, datele pot fi prelucrate fara consimtamintul persoanei vizate.
In acest context, precizam ca art. 94 si 95 din Normele metodologice din 4 octombrie 2006 de aplicare unitara a dispozitiilor legale privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, aprobate prin HG nr. 1375/2006 prevad ca:
Responsabilii cartii de imobil, desemnati in conditiile legii, au urmatoarele atributii:
b) sa atentioneze persoanele care au actele de identitate cu termenul de valabilitate expirat sau care nu si-au efectuat schimbarea domiciliului ori stabilirea resedintei, in vederea punerii acestora in legalitate;
c) sa pastreze, sa actualizeze si sa utilizeze datele din cartea de imobil cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare (in prezent, Regulamentul (UE) 679/2016 - subl. ns.); cartea de imobil se prezinta spre verificare numai politistilor si lucratorilor de la serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor;
d) sa pastreze in bune conditii cartea de imobil, sa nu o instraineze, iar la mutarea din imobil sa o predea presedintelui asociatiei de proprietari.
Vezi si: Distantele si dimensiunile standard din bucatarie de care trebuie sa tii cont - scheme si grafice
Art. 95
Inscrierea persoanelor in cartea de imobil se face in baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, in baza certificatului de nastere.�Ca atare, legea stabileste ca inscrierea datelor personale in cartea de imobil are la baza actul de identitate sau certificatul de nastere.
In concluzie, asociatiile de proprietari trebuie sa tina cont de conditiile de legitimitate si de regulile prelucrarii datelor prevazute de RGPD.
Daca, spre exemplu, datele nu au caracter special (nume, prenume, adresa, telefonul), art 6 din RGDP prevede urmatoarele:
(b) prelucrarea este necesara pentru executarea unui contract la care persoana vizata este parte sau pentru a face demersuri la cererea persoanei vizate inainte de incheierea unui contract;
(c) prelucrarea este necesara in vederea indeplinirii unei obligatii legale care ii revine operatorului;
(d) prelucrarea este necesara pentru a proteja interesele vitale ale persoanei vizate sau ale altei persoane fizice;
(e) prelucrarea este necesara pentru indeplinirea unei sarcini care serveste unui interes public sau care rezulta din exercitarea autoritatii publice cu care este investit operatorul;
(f) prelucrarea este necesara in scopul intereselor legitime urmarite de operator sau de o parte terta, cu exceptia cazului in care prevaleaza interesele sau drepturile si libertatile fundamentale ale persoanei vizate, care necesita protejarea datelor cu caracter personal, in special atunci cand persoana vizata este un copil.�
In acelasi timp, asociatiile de propruetari trebuie sa respecte si principiile prevazute la art.5 din RGDP:
- principiul limitarii legate de scop: date colectate in scopuri determinate, explicite si legitime si care nu sunt prelucrate ulterior intr-un mod incompatibil cu aceste scopuri
- principiul reducerii la minimum a datelor: prelucrarea datelor adecvate, relevante si limitate la ceea ce este necesar in raport cu scopurile in care sunt prelucrate,
- principiul limitarii legate de stocare: datele sunt pastrate intr-o forma care permite identificarea persoanelor vizate pe o perioada care nu depaseste perioada necesara indeplinirii scopurilor in care sunt prelucrate datele
- principiul exactitatii - prelucrarea de date exacte
- principiul integritatii si confidentialitatii - prelucrarea datelor intr-un mod care asigura securitatea adecvata a datelor cu caracter personal, inclusiv protectia impotriva prelucrarii neautorizate sau ilegale si impotriva pierderii, a distrugerii sau a deteriorarii accidentale, prin luarea de masuri tehnice sau organizatorice corespunzatoare.
Operatorul este obligat sa ia masuri pentru protectia datelor personale ale altor persoane care ar putea figura in copia respectiva.
In cazul in care persoana vizata va transmite cererea in format electronic, fara a specifica cum doreste raspunsul, i se va raspunde la fel, respectiv printr-un email.Dar, mai multe informatii legate de dreptul la acces la informatii si date cu caracter personal pot fi regasite in Ghidul Intrebari si raspunsuri cu privire la aplicarea Regulamentului (UE) 679/2016. https://www.dataprotection.ro/servlet/ViewDocument?id=1650
Mai mentionam ca, incepand cu data de 25 mai 2018, Regulamentul (UE) 2016/679 nu mai prevede obligatia de notificare a prelucrarii datelor cu caracter personal, fapt pentru care nici asociatiile de prorpietari nu mai au aceasta obligatie.
Citeste si: Cum instalezi un filtru de apa pentru inlaturarea sedimentelor - Cum sa bei o APA MAI CURATA
Iata ce prevede si art 37. din RGPD:
Astfel, se va lua decizia montarii unui echipament video de catre asopciatia de proprietari, scopul fiind acela de asigurare a pazei si protectiei persoanelor, bunurilor, valorilor, imobilelor etc.
Recomandari articole: legislative, intretinere, amenajare apartament,
‹‹ 15 cele mai destepte rase de catei - perfecte pentru orice familie
Ferestrele si usile panoramice - fac parte din tendinta de constructie durabila? ››
Share daca va place
Autor RenovatRo: Cristiana
Raspunsuri si comentarii
Deci pe scurt, DA, are chiar obligatia legala !
Posteaza!